ouders-en-jongeren.jpg

Jeugdbeschermers van JbOV willen hun werk zo goed mogelijk doen. Toch kan het zijn dat er onvrede is over de manier waarop wij werken. Wanneer er klachten zijn wil JbOV ze graag samen met betrokkenen oplossen. Er zijn verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen.

klachtbemiddeling

De eerste stap is bemiddeling. Samen met de ouder of de jeugdige afspraken maken over wat nodig is voor een goede samenwerking. De klacht kan telefonisch of via e-mail gemeld worden. Bel daarvoor het algemene telefoonnummer van JbOV: 088-856 78 00 en geef aan dat u een klacht wilt indienen. U wordt doorverbonden naar de teammanager. U kunt ook mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. via een beveiligde verbinding. De teammanager van de betrokken jeugdbeschermer geeft uitleg over bemiddeling. Er wordt een bemiddelingsgesprek gepland. Wij adviseren om voorafgaand aan het gesprek de klacht ook op te schrijven.

Eventueel kan een vertrouwenspersoon van Jeugdstem helpen bij het schriftelijk formuleren van de klacht. De vertrouwenspersoon kan ondersteunen bij het bemiddelingsgesprek. De jeugdbeschermer en de teammanager zijn ook aanwezig bij het gesprek. De gemaakte afspraken worden in een brief vastgelegd.

JEUGDSTEM BIEDT ONAFHANKELIJKE ONDERSTEUNING

Jeugdstem is een landelijke organisatie voor mensen die met jeugdzorg te maken krijgen. Jeugdstem geeft gratis informatie, advies en ondersteuning bij vragen of klachten over de jeugdzorg. Het telefoonnummer van Jeugdstem is: 088-555 10 00.  

KLACHTENCOMMISSIE JEUGDZORG

Een volgende stap kan zijn om een onafhankelijk oordeel over een klacht te vragen bij de Klachtencommissie Jeugdzorg (KC). In de KC zitten deskundigen van verschillende organisaties. De KC beoordeelt of een klacht (deels) gegrond is. Hoe een klacht kan worden ingediend bij de KC staat in de klachtenregeling. De KC is bereikbaar per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch 06-12 04 26 81. 

NATIONALE OMBUDSMAN

Een klacht kan vervolgens ingediend worden bij de Nationale Ombudsman. Zij beoordelen of een klacht goed behandeld is door JbOV en/of de Klachtencommissie. De Nationale Ombudsman kan worden ingeschakeld via een formulier op de website  www.nationaleombudsman.nl

STICHTING KWALITEITSREGISTER JEUGD (SKJ)

JbOV heeft professionals in dienst die werken volgens gedragsregels die zijn vastgelegd in een beroepscode. Het SKJ kan oordelen over het handelen van een individuele geregistreerde professional. Meer informatie hierover staat op www.skjeugd.nl

oneens met uitspraak kinderrechter?

Als u het niet eens bent met de uitspraak van de kinderrechter over de opgelegde kinderbeschermingsmaatregel dan kunt u, binnen drie maanden, in hoger beroep gaan bij een gerechtshof. Uw zaak kan dan opnieuw worden behandeld, door hogere rechters. In de uitspraak van de kinderrechter, dit heet een beschikking, staat hoe u in hoger beroep kunt gaan. U heeft hiervoor een advocaat nodig.

Twintig hulpverleners zonder gewenst resultaat

Brief van een ervaringsdeskundige

Ervaringsdeskundigheid is niet altijd ver te zoeken. Binnen Jeugdbescherming Overijssel werken er meerdere medewerkers met persoonlijke ervaringen in de jeugdzorg. Door deze te combineren met kennis en deskundigheid ontstaat er een stevige basis voor goede kwaliteit van hulpverlening. Het kan een andere 'kijk' of nieuwe inzichten geven aan collega's, wanneer we, ondanks de drukte, even durven stil te staan en luisteren...

Lees meer