Cliëntenraad
Bij JbOV proberen we onze dienstverlening voortdurend verder te verbeteren. Daarbij zijn de ideeën en ervaringen van cliënten heel belangrijk. De cliëntenraad is het formele inspraakorgaan dat opkomt voor JbOV-cliënten. De cliëntenraad (CR) houdt zich bezig met alle zaken die voor cliënten – jongeren én ouders – van belang zijn.
Brian kwam 13 jaar geleden in aanraking met Jeugdbescherming Overijssel (destijds Bureau Jeugdzorg Overijssel). Sinds twee jaar is hij lid van de cliëntenraad en onlangs benoemd tot vice-voorzitter. In 2020 werden de kinderen van Igor onder toezicht gesteld. Dit jaar is ook hij lid geworden van de cliëntenraad. Beide mannen zijn vanuit verschillende situaties bij JbOV betrokken geraakt, maar zijn om dezelfde reden aangesloten bij de cliëntenraad.
Brian: Ik had nog nooit van jeugdzorg of jeugdbescherming gehoord. Laat staan met hen te maken gehad. Totdat mijn kinderen plotseling uit huis werden geplaatst. Mijn toenmalige partner en moeder van de kinderen had verteld dat er sprake was geweest van huiselijk geweld en verboden wapenbezit. Dit was de dag nadat ik de relatie had verbroken. Mijn kinderen zaten al twee dagen in een pleeggezin, voordat ik hierover werd geïnformeerd. Door de impact van de woorden van mijn ex-partner hebben de jeugdbeschermers met urgentie gehandeld om mijn kinderen, naar hun idee, in veiligheid te brengen. Nog dagelijks vecht ik tegen het stigma van wat één persoon 13 jaar geleden heeft verteld. Dit heeft, bij zowel mijzelf als mijn kinderen, onnodige schade toegebracht. Dit wens ik niemand toe. Ik wil dat deze ervaringen niet voor niets zijn geweest en deze gebruiken om JbOV voor ouders, families, maar zeker voor de kinderen beter te maken. Om die reden ben ik in aanraking gekomen met de cliëntenraad.
Igor: Mijn kinderen werden onder toezicht gesteld in een periode waarin er veel problemen waren bij mij en mijn ex-partner. Op het moment dat de jeugdbeschermer in beeld kwam, ontstond er veel angst bij mij. De media schetsen voornamelijk de doemscenario’s en ook mijn netwerk had een negatief beeld van jeugdbescherming. Ik wil vanuit mijn ervaringen een eerlijk beeld laten zien van wat jeugdbeschermers doen. Door lid te worden van de cliëntenraad kunnen we met elkaar, cliënten en medewerkers, de kwaliteit van hulpverlening en samenwerking verbeteren.
Hoe gaat dat in zijn werk? Wat doet de cliëntenraad (CR) precies?
Brian: Maandelijks vergaderen wij als CR-leden met elkaar over de voortgang van onze doelen uit ons jaarplan zoals; het opstellen van gedragsregels, het organiseren van een bijeenkomst met onze achterban, het verloop van pilots etc. Daarnaast voeren we gesprekken met Ruud Brinkman, de bestuurder van JbOV. De samenwerking met hem verloopt goed en ik vind dat hij een heldere visie heeft op wat jeugdbescherming zou moeten zijn. Met teammanager Liesbeth Gilhuis organiseren we spiegelbijeenkomsten en zijn wij o.a. ook betrokken bij het inwerkprogramma van nieuwe jeugdbeschermers.
Igor: Onze CR-leden willen allemaal een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de hulpverlening. Wij zitten niet in de CR om onze eigen persoonlijke situatie te bespreken. Als CR moet je de belangen van alle JbOV-cliënten voor ogen hebben en niet alleen die van jezelf.
Zijn de inspanningen vanuit de CR de moeite waard? Levert het wat op?
Brian: In de afgelopen jaren merk ik wel verbetering in benadering en werkwijze. Er wordt meer met cliënten gepraat om samen tot een plan of oplossing te komen. Niet alleen het kind, maar het gezin en het belang van het gezin lijkt meer centraal te staan. Hierin heeft de CR ook een rol in gespeeld. Deze verandering is positief, maar het kan uiteraard nog beter. Daarover ontvangen wij graag input vanuit cliënten.
Igor: Er is meer openheid en eerlijkheid over wat er gebeurt. Mijn ‘laatste’ jeugdbeschermer is het gesprek met mij aangegaan zonder een oordeel over mij te hebben. Dit geeft mij vertrouwen in een goede samenwerking. Daarnaast is het ook belangrijk dat je als cliënt ook naar je eigen situatie durft te kijken en hier verantwoordelijkheid voor neemt.
Brian: Momenteel onderzoeken we hoe er (nog) meer gebruik gemaakt kan worden van de ervaringen van cliënten. Denk aan ervaringsdeskundigen, een jongerenraad en een klankbordgroep voor medewerkers. Op deze manier hopen we de afstand tussen cliënten en jeugdbeschermers te verkleinen en de samenwerking te vergroten.
Welk advies wil je cliënten, die te maken krijgen met jeugdbescherming, meegeven?
Igor: Wees eerlijk in alles wat je doet en zegt. Zorg dat je open staat voor advies en neem die ter harte.
Brian: Ben je ontevreden? Haal dan niet je gram op Social media in allerlei negatieve groepen. Wees constructief en maak samen een plan en probeer in gesprek te blijven. Kom je er niet uit? Dan is er voldoende ingericht om jou te kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld het AKJ (Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg). Tevens ontvangen wij graag jouw input om op de hoogte te blijven van werkwijzen, het naleven van gedragsregels etc., zodat wij ons werk beter kunnen uitvoeren (wij zijn er niet om individuele casussen aan te vechten, enkel om informatie te verzamelen).
Meer informatie over de cliëntenraad is hier te vinden of mail naar
Foto: Envato elements.