"Vertrouwen moet je verdienen!"
"Luisteren is ook helpen!"
Dit zijn twee van de vele reacties die deelnemers van de spiegelbijeenkomst in Hengelo ons op dinsdag 13 juni hebben gegeven.
Tijdens de bijeenkomst deelden twee jongeren, een pleegmoeder en een moeder hun verhaal. Ze deelden zowel positieve als negatieve ervaringen met JbOV, zodat wij hiervan kunnen leren. Een grote groep collega's met verschillende functies en een lid van de cliëntenraad sloten zich aan om te luisteren naar de verhalen van deze jongeren en moeders.
Doen we de juiste dingen?!
Met het organiseren van spiegelbijeenkomsten willen we als organisatie antwoord krijgen op: "Doen we de juiste dingen en doen we de juiste dingen goed? Waar kunnen we verbeteringen aanbrengen?." De rode draad in de verhalen van dinsdag was: bouw een band op, doe wat je zegt en zeg wat je doet! Vraag het kind en de ouder naar hun mening en wees open en eerlijk gedurende het hele proces.
Een korte samenvatting van de bijeenkomst:
- Luister gewoon naar een jongere. Als er een probleem is, zeg dan niet meteen wat je gaat doen. Luister en zeg: "Wat rot voor je." Probeer niet te snel een oplossing te bieden.
- Soms kan een kind niet gewoon kind zijn vanwege de situatie, zelfs als dat in het plan staat.
- Mijn vader staat te boek als agressief. Dit woord staat in alle documenten en geeft meteen een beeld, zonder dat hij een kans krijgt. Beschrijf het gedrag dat hij vertoont, dat is eerlijker. Geef hem een kans en ga het gesprek aan.
- Als een jongere herhaaldelijk zegt dat je niet moet komen, blijf dan als jeugdbeschermer toch komen. Dit kan voortkomen uit angst om vertrouwen te geven. Blijf aanwezig.
- Vertel ons wat er aan de hand is. Dat is beter dan niets zeggen omdat je denkt dat het beter is om te beschermen.
- Het zijn de kleine dingen die het verschil maken, zoals een appje of kaartje op je verjaardag, gewoon even bellen om oprecht te vragen hoe het met iemand gaat.
- Sta naast het kind/ouder, maar gelijkwaardigheid werkt niet overal, bijvoorbeeld in bepaalde strafrechtelijke situaties.
- Toen er een jeugdbeschermer kwam, konden we weer ouders zijn.
- Noem ons geen cliënt, maar jongere en/of ouder.
En... doe het vooral samen! Altijd, hoe moeilijk het soms ook is.
De informatie van deze middag wordt verzameld en we blijven hiermee aan de slag, ook in 2023!
Wij bedanken alle aanwezigen voor hun openheid en het delen van ervaringen.