Medewerkers

Werklastverlaging

Bij JbOV is de organisatie-workload stap voor stap aan het dalen. In het convenant met de vakbond hebben we een resultaat afgesproken waarbij we op 1 januari 2024 per fte 2,5 maatregel gezakt zouden moeten zijn. Deze peildatum laat voor Jeugdbescherming Overijssel zien dat we een verlaging van 2,7 maatregel per fte hebben gerealiseerd vanaf de nulmeting (1 mei 2023), maar deze is zelfs nog hoger als we 1 jaar terugkijken. Al met al een enorme prestatie, waar we trots op zijn. Des te meer omdat in Overijssel het aantal maatregelen in 2023 zelfs nog licht gestegen is.

Momenteel zit onze organisatie-workload op 14,19. En in de wetenschap dat we de komende maanden nog nieuwe collega’s mogen verwelkomen, startende collega’s nog gaan groeien met het aantal zaken en we onverminderd doorgaan met het zoeken naar nieuwe collega’s, is er heel veel vertrouwen in het realiseren van de gewenste organisatie-workload van 12,7 per fte in de loop van 2024.

Start JbOV Academy

Op het gebied van scholing is in 2022 de keuze gemaakt de medewerker zelf verantwoordelijk te laten zijn voor de eigen ontwikkeling. Hier is in 2023 vervolg aan gegeven. Trainen en opleiden op basis van persoonlijke leerbehoefte doet een beroep op de intrinsieke motivatie van de medewerker en sluit hierdoor beter aan bij de persoonlijke leerbehoefte.

In 2023 startte JbOV Academy. Dé digitale leeromgeving van JbOV waar de mogelijkheden voor medewerkers eindeloos zijn. Of zij op zoek zijn naar professionele groei, persoonlijke transformatie of nieuwe vaardigheden willen leren, er is een breed aanbod.

JbOV Academy kan een extra argument zijn voor medewerkers om in dienst te komen of te blijven.

Arbeidsmarktcampagne

In 2023 hebben we vervolg gegeven aan onze arbeidsmarkt campagne voor het werven van nieuwe medewerkers. In een drietal filmpjes delen professionals uit de keten hun positieve ervaringen over de samenwerking met medewerkers van JbOV. Ook een cliëntverhaal is verfilmd. Belangstellende werkzoekenden konden tijdens off- en online bijeenkomsten in gesprek met medewerkers.

Home - Jeugdbescherming Overijssel (jbov.nl) /werken bij

Ondersteuning bij agressie

Bij agressiebeleid denken we snel aan hoe reageren we op agressie, maar in de praktijk is het ook van groot belang om afspraken te maken over hoe we preventief handelen om agressie te voorkomen en ons te richten op de vraag; hoe gaan we veilig werken met elkaar? Daarom heeft het agressiebeleid een nieuwe titel gekregen, namelijk het veilig werken beleid.

Het nieuwe beleid is verankerd in een werkgroep waarin alle disciplines uit de uitvoerende teams vertegenwoordigd zijn. Het heeft in 2023 tot een aantal wezenlijke veranderingen geleid:

• er is een Bedrijfsopvangteam opgericht;
  • de leidinggevende heeft een grotere verantwoordelijkheid gekregen bij het doen van aangifte;
  • er is meer aandacht voor preventie en tips om zo veilig mogelijk te kunnen werken;
  • er zijn handelsprotocollen voor de verschillende locaties opgesteld.

Vanaf 1 februari 2023 is het Bedrijfsopvangteam van start gegaan. Het BOT bestaat uit medewerkers van zowel locatie Hengelo als Zwolle: 3 jeugdbeschermers, 1 jurist en 1 gedragswetenschapper. Zij zijn getraind en hebben tijd en aandacht om zaken die indruk hebben gemaakt met betrokken medewerkers te bespreken. Ze ondersteunen bij het verwerken van situaties en denken mee en onderzoeken of meer ondersteuning nodig is.

Het belangrijkste om met elkaar veilig te kunnen werken is niet alleen het opstellen van een beleid, maar het met elkaar een cultuur creëren waarin er aandacht is voor elkaar en waarin blijvend het gesprek gevoerd wordt over hoe we veilig ons werk kunnen blijven doen.

Mentale ondersteuning

Vanaf januari 2023 is JbOV een samenwerking aangegaan met OpenUp. Een online platform met allerlei middelen om aan de mentale gezondheid van mensen te werken. Elke medewerker van JbOV heeft ongelimiteerd toegang gehad tot de groepssessies, masterclasses, 1 op 1 sessies met psychologen, mindfulness consultaties, artikelen etc.

Werklastverlaging

Start JbOV Academy