Klachten

Wat kan ik doen als ik niet goed geholpen wordt?

Onze jeugdbeschermers proberen alle cliënten zo goed mogelijk te begeleiden. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent over de begeleiding. Bijvoorbeeld omdat u het niet eens bent met onze beslissingen of omdat u vindt dat wij onze afspraken niet nakomen. Laat het ons weten. Bespreek uw klachten met uw jeugdbeschermer. Helpt dit niet? Dan kunt u op de volgende stappen ondernemen:

    1. Vraag een gesprek aan met de teamleider
      Hij nodigt u en de jeugdbeschermer uit om samen in gesprek te gaan over uw klacht.
    2. Schakel hulp in van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)
      Het AKJ kan u helpen bij uw klacht over uw jeugdbeschermer. Een vertrouwenspersoon van het AKJ luistert naar uw verhaal, geeft u informatie en advies om problemen met de hulpverlening op te lossen. De vertrouwenspersoon komt op voor uw belang. AKJ is een onafhankelijke landelijke organisatie. De ondersteuning is gratis. Het AKJ is te bereiken op 088 – 555 1000. (Voor meer informatie: klik hier).
    3. Dien een klacht in bij de klachtencommissie
      Heeft bovenstaande niet geholpen? Dan kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie. Deze externe, onafhankelijke, klachtencommissie kunt u telefonisch, schriftelijk of via e-mail bereiken:
      Secretariaat klachtencommissie,
      Postbus 727, 8000 AS Zwolle
      Tel: 06-12 04 26 81
      E-mail:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken."> Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

pdfKlachtenregeling instellingen Overijssel 2017.pdf

Verder heeft u nog de volgende mogelijkheden:

Tuchtrecht
Heeft u een klacht over het handelen van een jeugdprofessional? U kunt dan een klacht indienen bij het college van toezicht van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De klacht moet gaan over beroepsmatig handelen. Niet alle klachten komen in aanmerking voor behandeling via het tuchtrecht. Voor u is van belang om te weten wanneer er sprake is van tuchtrecht en wanneer er sprake is van klachtrecht. Klik daarvoor hier.

Inspectie Jeugdzorg
Wanneer er sprake is van een misstand of u wilt iets melden van ernstige aard, dan kunt u contact opnemen met de Inspectie Jeugdzorg. Klik daarvoor hier.

Nationale Ombudsman
U kunt alleen uw klacht indienen bij de Nationale Ombudsman als er sprake is van gedwongen hulpverlening (een maatregel voor jeugdbescherming of jeugdreclassering).  Doorgaans neemt de ombudsman uw klacht in behandeling als deze bij de externe onafhankelijke klachtencommissie niet tot een oplossing heeft geleid. Klik hier.