Klachten

Wat kun je doen als je niet goed geholpen wordt?

Onze jeugdbeschermers proberen alle cliënten zo goed mogelijk te begeleiden. Toch kan het zijn dat je niet tevreden bent over de begeleiding. Bijvoorbeeld omdat je het niet eens bent met onze beslissingen of omdat je vindt dat wij onze afspraken niet nakomen. Laat het ons weten. Bespreek je klachten met de jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder. Helpt dit niet? Dan kun je op de volgende stappen ondernemen:

  1. Vraag een gesprek aan met de teamleider
    Hij nodigt jou en eventueel je ouder(s)/verzorgers en de jeugdbeschermer/ jeugdreclasseerder uit om samen in gesprek te gaan over je klacht.
  2. Schakel hulp in van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)
    Het AKJ kan je helpen bij je klacht over de jeugdbeschermer. Een vertrouwenspersoon van het AKJ luistert naar je verhaal, geeft je informatie en advies om problemen met de hulpverlening op te lossen. De vertrouwenspersoon komt op voor jouw belang. AKJ is een onafhankelijke landelijke organisatie. De ondersteuning is gratis. Het AKJ is te bereiken op 088 – 555 1000. (Voor meer informatie: klik hier).
  3. Dien een klacht in bij de klachtencommissie
    Heeft bovenstaande niet geholpen? Dan kun je een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie. Deze externe, onafhankelijke, klachtencommissie kun je telefonisch, schriftelijk of via e-mail bereiken:
    Secretariaat klachtencommissie,
    Postbus 727, 8000 AS Zwolle
    Tel: 06-12 04 26 81
    E-mail:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

pdfKlachtenregeling instellingen Overijssel 2017.pdf

 

Verder heb je ook de volgende mogelijkheden:

 

Tuchtrecht
Heb je een klacht over het handelen van een jeugdprofessional? Je kunt dan een klacht indienen bij het college van toezicht van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De klacht moet gaan over beroepsmatig handelen. Niet alle klachten komen in aanmerking voor behandeling via het tuchtrecht. Voor jou is van belang om te weten wanneer er sprake is van tuchtrecht en wanneer er sprake is van klachtrecht. Klik daarvoor hier.

 

Inspectie Jeugdzorg
Wanneer er sprake is van een misstand of je wilt iets melden dat ernstig is, dan kun je contact opnemen met de Inspectie Jeugdzorg. Klik daarvoor hier.

 

Nationale Ombudsman
Je kunt alleen je klacht indienen bij de Nationale Ombudsman als er sprake is van gedwongen hulpverlening (een maatregel voor jeugdbescherming of jeugdreclassering).  Doorgaans neemt de ombudsman jouw klacht in behandeling als deze bij de externe onafhankelijke klachtencommissie niet tot een oplossing heeft geleid. Klik hier.